Ta tillvara på maten!

En sak jag har varit väldigt "duktig" på är att köpa mat som sen ligger bortglömd i kylen tills det förvandlats till något man kan få mardrömmar av så egentligen har inte problemet varit att jag slängt mat så fort datumet passerats utan jag har helt enkelt bara skyfflat in det allt längre bak i kylen för att få plats med nya saker och sen har det skymts av allt det nya och glömts bort.

Förutom att det är ett ekonomiskt slöseri av stora mått så är det etiskt motbjudande att djur föds upp och slaktas helt i onödan eller att bönder odlar grönsaker bara för att slängas. Samtidigt vet jag att det finns massor av människor som tittar blint på datumet på förpackningen och slänger urskillningslöst allt där det passerats. När slutade vi lita till våra egna sinnen?

Plus som sändes i SVT1 ikväll den 16/2 kl 21.00  tog upp det här med bästföre-datum och sista förbrukningsdag och hur vi ska förhålla oss till dem. (Repris 19/2)

Bästföredatum och sista förbrukningsdag
Vad ska man lita på?
Test av gammal och färsk yoghurt

Programet som helhet kan ses här på SVTplay:
http://svtplay.se/t/102796/plus


Jag skäms för hur jag har gjort. Till mitt försvar måste jag säga att jag helt har ändrat vanorna. Nu har jag stenkoll på vad jag har i skåpen, när saker kan och ska användas. Det bästa av allt är att jag inte slängt något sedan jag ändrade vanorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar