Vitkålscarbonara non-LCHF

Jag har mycket vitkål och googlade på recept och hittade ett jag måste testa - vitkålscarbonara. Eftersom det ursprungliga receptet innehöll alldeles för mycket fett har jag modifierat det något.
Pris per portion: 3,17.

Recept:
300g vitkål
100g rökt picnicbog
1 msk grädde
1dl grönsaksbuljong
1dl riven smakrik ost
1 msk mjöl (vete eller special)
1 tsk matolja


Strimla vitkålen och woka den a´la dente i matoljan.
Lägg upp vitkålen på hushållspapper och låt den rinna av.
Skär picnicbogen i tärningar och woka den tills den fått stekyta.
.
Gör en béchamelsås med buljong som grund, tillsätt osten och sedan grädden för att runda av. Krydda efter smak, jag använde svartpeppar och

Rör ner vitkålen och picnicbogen i såsen och värm upp.
Till det serverar jag Fruktgrova, ett grovt bröd bakat på bla nötter, torkad frukt och vetekli. Recept finns under fliken Bakmaskin.

Näringsinnehåll/port med bröd
400 kCal
42g protein
27g fett
63g kolhydrat

Osten gör denna rätt ganska fet, 36E%, varav 55% från mättat. Vitaminer och mineraler ger detta ungefär 40-50% av RDI.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar